Pāriet uz galveno saturu

Mājas lapas ielādes ātrums un Google pozīcijas 2025. gadā

Šodien jautājums vairs nav “vai mājas lapas ielādes ātrums ietekmē SEO?”, bet gan “cik ļoti tas ietekmē rezultātus Google meklētājā?”.

Google ir skaidri pateicis, ka lapas ātrums un Core Web Vitals ir daļa no vērtēšanas sistēmas. Tas nozīmē: ja divām lapām ir līdzīgs saturs un līdzīga autoritāte, biežāk uzvarēs tā, kas ielādējas ātrāk un nodrošina labāku lietotāja pieredzi.

Mana vietne seos.lv jau daudzus gadus atrodas pirmajā vietā Latvijā Google meklētājā uz atslēgvārdu “seo pakalpojumi”. Viens no svarīgākajiem iemesliem tam ir lapas ielādes ātrums un konsekventa Google PageSpeed Insights un Lighthouse ieteikumu ievērošana – gan pašai seos.lv mājas lapai, gan klientu projektiem.

Diemžēl lielākā daļa SEO kompāniju Latvijā šo tēmu vai nu ignorē, vai piemin tikai garāmejot. Tiek solīti “tekstu optimizācija” un “ārējās saites”, bet netiek ievērotas Google tehniskās instrukcijas, netiek sakārtots page speed, un pat pašu SEO aģentūru mājas lapām bieži ir katastrofāls ielādes ātrums.

Šajā rakstā iziesim cauri tam, kāpēc ielādes ātrums ir tik svarīgs, kas ir Core Web Vitals, kā izmantot PageSpeed Insights un Lighthouse, ko praktiski optimizēt un kāpēc katram uzņēmuma īpašniekam un SEO klientam ir vērts pašam paskatīties “zem kapota”.

Kāpēc Google rūp mājas lapas ielādes ātrums

Google galvenais mērķis ir pēc iespējas ātrāk dot lietotājam labu un ērtu atbildi. Ja lapa ielādējas lēni, lietotājs biežāk to aizver, pirms saturs vispār ir redzams, retāk lasa līdz galam un retāk veic darbību (pieteikumu, zvanu, pirkumu).

Tas ir slikti gan biznesam, gan Google. Tāpēc ielādes ātrums Google acīs ir gan tiešs signāls (page experience / Core Web Vitals), gan netiešs signāls caur lietotāju uzvedību (atteikumu īpatsvars, iesaiste, pavadītais laiks lapā).

Jo lēnāka lapa, jo vairāk cilvēku aizbēgs pie konkurenta. Un Google ļoti labi redz, kuras lapas lietotāji aizver uzreiz, bet kurās paliek un strādā.

Kāpēc Google rūp mājas lapas ielādes ātrums

Core Web Vitals – jaunā realitāte lapas ātruma mērīšanai

Lai novērtētu lapas “veselību”, Google izmanto Core Web Vitals – rādītāju kopumu, kas mēra reālu lietotāja pieredzi, nevis tikai teorētisku “page speed”.

Svarīgākie Core Web Vitals rādītāji:

LCP (Largest Contentful Paint) – cik ātri ielādējas lielākais redzamais saturs (galvenais attēls, virsraksts u.tml.). Mērķis: līdz ~2,5 sekundēm.

INP (Interaction to Next Paint) – cik ātri lapa reaģē uz lietotāja darbībām (klikšķiem, ievadi formulā, skrollēšanu). Mērķis: mazāk par 200 ms.

CLS (Cumulative Layout Shift) – vizuālā stabilitāte, proti, vai lapa “nelēkā” un nekur atzīmes un pogas nepārbīdās, kad viss ielādējas. Mērķis: zem 0,1.

Ja vismaz 75 % reālo lietotāju pieredzes atbilst šiem robežlielumiem, Google uzskata, ka lapa “iztur Core Web Vitals pārbaudi”.

Kā ielādes ātrums ietekmē Google pozīcijas un biznesu

Mājas lapas ielādes ātrums ietekmē rezultātus trīs līmeņos.

1. Tiešais vērtēšanas faktors
Google jau vairākus gadus ņem vērā lapas ātrumu un lietotāja pieredzi. Ļoti lēnas lapas var tikt būtiski nobīdītas uz leju, it īpaši mobilajos rezultātos.

2. “Tie-breaker” starp līdzīgiem konkurentiem
Ja divām lapām ir līdzīgi teksti un līdzīga autoritāte, ātrākā un tehniski sakārtotākā lapa biežāk izcīnīs augstāku pozīciju.

3. Reālais bizness, ne tikai pozīcijas
Lēna lapa nozīmē vairāk atteikumu (bounce rate), mazāk kontaktu formas iesniegumu, mazāk zvanu un pirkumu, kā arī sliktāku kopējo iespaidu par uzņēmumu – lēni, veci, neuzticami. Tātad ātrums ir vienlaikus SEO jautājums un konversiju jautājums.

Kā ielādes ātrums ietekmē Google pozīcijas un biznesu

seos.lv piemērs – kā PageSpeed un Lighthouse palīdz būt pirmajā vietā

Mana vietne seos.lv daudzus gadus ir pirmajā vietā Latvijā uz atslēgvārdu “seo pakalpojumi”. Tas nav tikai teksta vai saišu dēļ.

Mēs apzināti regulāri testējam lapu ar PageSpeed Insights un Lighthouse, sakoordinējam SEO un programmēšanu, lai ielādes ātrums un Core Web Vitals rādītāji būtu pēc iespējas labāki, optimizējam hostingu, kešošanu, skriptus, attēlus un CSS, un uz ātrumu skatāmies kā uz daļu no kopējās SEO stratēģijas, nevis kā uz “bonusu”.

Tā ir viena no būtiskajām priekšrocībām, kāpēc seos.lv stabili turas augšā, kamēr daudzas SEO kompānijas pat savām lapām nav sakārtojušas pamata tehnisko daļu.

Kā izmērīt savas mājas lapas ātrumu ar Google PageSpeed Insights

PageSpeed Insights ir bezmaksas Google rīks, kuru var izmantot gan programmētāji, gan uzņēmumu īpašnieki, gan mārketinga cilvēki bez tehniskām zināšanām.

Piezīme. Veicot testus, vienmēr izmantojiet tieši to lapas adresi, ko redzat pārlūka adreses joslā, atverot konkrēto landinglapu. Ja adrese ir, piemēram, https://tavalapa.lv/lv/, tad tieši šo pilno adresi arī ievadiet PageSpeed Insights rīkā.

Solī pa solim:

Atver lapu https://pagespeed.web.dev/, ievadi savas vietnes adresi (piemēram, https://www.jusu-domeins.lv) un spied “Analyze”. Sagaidi rezultātu – vispirms tiks parādīta mobilā versija, pēc tam vari pārslēgties uz desktop.

Ko tur redzēsi:

Performance score (0–100) – kopējais ātruma vērtējums (zaļš, oranžs, sarkans).
Core Web Vitals – LCP, INP, CLS.
Sadaļas “Opportunities” un “Diagnostics” – konkrēti tehniskie ieteikumi (attēli, skripti, CSS, kešošana u.c.).

Šo atskaiti ir vērts saglabāt un nosūtīt izstrādātājam vai SEO speciālistam ar komentāru: “Lūdzu paskaidrot, ko nozīmē šīs kļūdas un kā tās plānojat novērst.”

Tā tu uzreiz redzi, vai tavs piegādātājs vispār strādā ar lapas ātrumu, vai tikai raksta tekstus un taisa meta tagus.

Kā izmantot Lighthouse Chrome un citos Chromium pārlūkos

Piezīme. Testējot ar Lighthouse, ieteicams izmantot inkognito logu (privāto pārlūka logu), jo pārlūkā instalētie paplašinājumi var negatīvi ietekmēt testa rezultātus un radīt iespaidu, ka lapa ir lēnāka, nekā tā ir reālajiem lietotājiem.

Lai iegūtu vēl detalizētāku skatu, noder Lighthouse – iebūvēts audita rīks Google Chrome un citiem Chromium pārlūkiem (Edge, Brave, Vivaldi).

Ļoti svarīgi: Lighthouse nav tikai programmētāju rotaļlieta. To vajadzētu izmantot arī mājas lapu pasūtītājiem, SEO klientiem, uzņēmumu īpašniekiem un mārketinga vadītājiem. Tā ir iespēja pašiem paskatīties, kas notiek “zem kapota” – gluži kā atvērt auto motora pārsegu un novērtēt tehnisko stāvokli.

Kā atvērt Lighthouse:

Atver analīzējamās lapas URL Chrome/Edge/Brave u.c. Nospied F12 vai Ctrl + Shift + I (Mac: Cmd + Option + I), lai atvērtu DevTools. DevTools logā augšējā izvēlnē atrodi cilni “Lighthouse” (ja neredzi – spied » un izvēlies Lighthouse).

Audita iestatīšana:

Izvēlies ierīci: Mobile vai Desktop (parasti jāsāk ar Mobile). Atzīmē, ko gribi testēt: Performance, Accessibility, Best Practices, SEO. Pārliecinies, ka mode ir Navigation. Tad spied “Analyze page load” vai “Generate report”.

Pārlūks lapu pārlādēs un pēc dažām sekundēm parādīs detalizētu atskaiti 0–100 skalā katrai kategorijai.

Ko Lighthouse atskaitē meklēt klientam:

Vai Performance ir kaut cik tuvu zaļajai zonai, vai SEO kategorijā nav kritisku kļūdu un vai Best Practices un Accessibility nav pilnīgi sarkanas.

Ja tu esi pasūtītājs, Lighthouse ziņojums ļauj uzdot ļoti konkrētus jautājumus: “Kāpēc mums ir tik liels Total Blocking Time?”, “Kā jūs plānojat samazināt neizmantoto JavaScript?”, “Kāpēc CLS ir augsts un lapa lēkā?”. Tas ir pavisam cits sarunas līmenis ar izstrādātājiem un SEO aģentūru, nevis tikai “kāpēc mēs neesam pirmajā vietā?”.

Ko praktiski optimizēt, lai uzlabotu ielādes ātrumu

Kad PageSpeed Insights un Lighthouse parāda problēmas, parasti tās koncentrējas dažās tipiskās vietās.

Hostings un servera reakcijas laiks
Ātrs hostings ar modernām tehnoloģijām (HTTP/2, HTTP/3, SSD/NVMe), servera kešošana, PHP OPcache, vajadzības gadījumā CDN.

Attēli
Pareizi izmēri (nelādēt 4000px bildi blokam, kas ekrānā ir 800px), moderni formāti (WebP, AVIF), lazy loading attēliem, kas atrodas zem “pirmā ekrāna”.

CSS un JavaScript
Minimizēt failus un apvienot, kur tas ir jēdzīgi, atdalīt kritisko CSS (kas vajadzīgs lapas sākotnējai ielādei), atlikt mazsvarīgu skriptu ielādi (defer, async), samazināt trešo pušu skriptus (widgeti, pikseļi, popup risinājumi).

Fonti
Ja iespējams – izmantot system font stack. Ja izmanto web fontus – pareizi konfigurēt tos (preload, font-display: swap), lai teksts parādās uzreiz.

Kešošana un versēšana
Iestatīt kešošanu statiskajiem resursiem (CSS, JS, attēli), izmantot failu versēšanu (style.css?v=2.3), lai pārlūks zinātu, kad jāatjauno kešotie faili.

Kā iekļaut lapas ātrumu kopējā SEO stratēģijā

Lapas ielādes ātrums pats par sevi tevi neizvilks Google topā, ja saturs un autoritāte ir ļoti vāji. Bet situācijās, kad saturs un ārējās saites ir līdzīgā līmenī ar konkurentiem, tieši tehniskais SEO un ātrums bieži kļūst par izšķirošo faktoru.

Es uz SEO skatos kā uz sistēmu ar trim “kājām”:

Saturs – kvalitatīvi teksti, semantika, meklējuma nolūka atbilstība.
Autoritāte – ārējās saites, zīmola uzticamība.
Tehniskais SEO un ātrums – ielādes ātrums, Core Web Vitals, drošība, mobilā versija.

Ja viena kāja ir pilnīgi vāja, galds klibo. Diemžēl daudzi fokusējas tikai uz pirmajām divām, trešo atstājot novārtā.

Praktisks rīcības plāns uzņēmumiem Latvijā

Pārbaudi savas galvenās lapas ar PageSpeed Insights (sākumlapa, pakalpojumi, kontakti, populārākie raksti). Saglabā atskaites un pārsūti tās izstrādātājam vai SEO piegādātājam ar lūgumu komentēt un sniegt plānu, kā uzlabot rezultātu. Regulāri veic Lighthouse auditus no savas puses – gan mobilajai, gan desktop versijai.

Iekļauj Core Web Vitals mērķus savā SEO stratēģijā (piemēram, LCP < 2,5s, INP < 200ms, CLS < 0,1 svarīgākajām lapām) un monitorē pārmaiņas ilgtermiņā ar Google Search Console (Core Web Vitals atskaites) un atkārtotiem testiem.

Noslēgumā

Mājas lapas ielādes ātrums un Core Web Vitals vairs nav “nice to have”. Tas ir reāls Google vērtēšanas faktors un viens no svarīgākajiem elementiem, kas ietekmē tavu biznesa rezultātu – vai klients paliks tavā lapā, vai aizies pie konkurenta.

Mana pieredze ar seos.lv, kas jau daudzus gadus ir pirmajā pozīcijā uz “seo pakalpojumi”, rāda: lapas ātruma sakārtošana un konsekventa Google PageSpeed un Lighthouse ieteikumu ievērošana dod reālu priekšrocību, arī konkurencē ar lielām un “skaļām” SEO aģentūrām.

Šobrīd lielākā daļa SEO kompāniju Latvijā par šo tēmu runā maz vai nemaz. Akcents ir uz tekstiem un backlinkiem, bet netiek sakārtots pamats – tehniskā kvalitāte un ielādes ātrums.

Tu vari darīt savādāk: pārbaudi pats, kas notiek “zem kapota”, izmanto PageSpeed Insights un Lighthouse, un prasi no izstrādātājiem un SEO piegādātājiem ne tikai skaistus solījumus, bet arī reālus rādītājus un uzlabojumus.

Ja vajag, varu atsevišķi sagatavot arī konkrētu checklistu/tehnisko uzdevumu sarakstu, ko vari dot savam programmētājam vai SEO speciālistam, lai pa soļiem uzlabotu savas mājas lapas ielādes ātrumu.